Blog / Behavioural design

5 tips om het gedrag van je doelgroep te veranderen

Mensen activeren of sensibiliseren, dat doe je niet zomaar. We moeten verder denken dan enkel informeren. 5 tips om het gedrag van je doelgroep te veranderen.

Illustratie voor gedragsverandering

Slimme communicatie die het gedrag van mensen echt beïnvloedt, dat doe je niet zomaar. We starten een traject best altijd met research om met gedragsinzichten de creatieve fase te kunnen aanvatten.

Slimme interventies en gevalideerde prototypes die bij de doelgroep uitgetest worden brengen je tot het gewenste resultaat. Maar wat is dat precies, behavioural design? En wat zijn dat dan, slimme interventies?

We leggen het uit met deze 5 tips. Hang ze gerust boven je bed.

1. Buikgevoel, niet altijd een puik gevoel

Tijdens het creatief proces wordt vroeg of laat over buikgevoel gesproken. Het is een andere naam voor het oerinstinct van de designer, dat feilloos valkuilen opspoort, loepzuivere campagnelijnen uitzet zonder enige voorkennis en het succes ruikt van kilometers ver … Not.

Behavioural Design doet het anders en vertrekt vanuit research en bewezen psychologische technieken die gedragsverandering teweeg brengen. Het is de theoretische basis waar designers op verder bouwen om campagnes te ontwikkelen die écht werken, ver weg van het nattevingerwerk.

Op basis van wetenschappelijk onderbouwd onderzoek ontwikkelen we snel creatieve ideeën, met resultaat. We analyseren, testen en meten om te weten. Zo ontwerpen we niet alleen een sterke campagne, maar ook het gewenste gedrag.

2. Begin met het wegnemen van de angst

Campagnebeeld voor bereikbaarheidscampagne voor Stad Gent

Gent is even vlot bereikbaar als voor de invoering van het circulatieplan. Wie in Gent woont weet dat al langer, maar bij mensen die verder van de stad wonen is er wat drempelvrees. De stad vroeg ons om hieraan iets te doen.

We ontwikkelden een campagne vol slimme interventies; een van de belangrijkste is de slogan. Achter het eenvoudig rijmpje ‘Nog ne keer naar Gent? Fluitje van een cent!’ zit veel meer dan je zou denken, en dat is meteen ook de kunst van behavioural design.

Rijmpjes blijven hangen, en door te wijzen op het kinderlijke gemak waarmee je Gent bereikt – fluitje van een cent, weet je wel – neem je de angst bij de doelgroep al voor een groot stuk weg. Hierdoor breng je mensen in beweging om tot een positieve perceptie van de bereikbaarheid van de stad te komen.

3. Maak het je doelgroep gemakkelijk

Sinds de invoering van het circulatieplan worden weggebruikers in Gent geconfronteerd met een herverdeling van de beperkte openbare ruimte in de stad. De aanpassing naar zo’n nieuwe situatie vraagt tijd. Over het algemeen verloopt dat vrij goed, maar niet altijd even hoffelijk.

Het Mobiliteitsbedrijf van Stad Gent kreeg eind 2017 meer en meer klachten binnen over onhoffelijk rijgedrag in de stad. Tijd voor actie!

De campagne ‘Duim meer in het verkeer’ is de trigger om de Gentenaar het extra duwtje in de rug geven dat leidt tot meer hoffelijk gedrag. Bij de lancering van de campagne werd het straatbeeld overspoeld door deze boodschap die liever beloont dan straft. Yay!

Met de campagne willen we mensen slimweg activeren om bewust hoffelijk te zijn in het verkeer met één eenvoudig en positief gebaar: je duim tonen om goed gedrag te belonen. Je hebt deze duim trouwens altijd op zak, hoe makkelijk is dat!

4. Zet de juiste woorden op de juiste plaats

Door de vele wegenwerken die de laatste jaren de Stad Brugge minder toegankelijk maakten heerst de perceptie bij mensen uit de nabijgelegen gemeenten dat Brugge minder bereikbaar is geworden. Een perceptie die veranderd kan worden met de juiste technieken.

De slogan “Ook naar Brugge? Goed idee! Check bestemmingbrugge.be” bestaat uit drie behavioural design ingrepen die leiden tot gedragsverandering: social proof, angst wegnemen en een call to action. Elk woord uit deze baseline is m.a.w. zorgvuldig gewikt en gewogen:

Ontleding van de slogan voor bestemmingbrugge.be

5. Maak een MVP en test, test, test

In de voorlaatste fase van een typische behavioural design sprint (een proces waarbij we in één week tijd van een briefing tot een gevalideerd campagnevoorstel komen) maken we doorgaans de MVP, ofte Minimum Viable Product. Dit is een uitgeklede versie van het campagnevoorstel.

Dit prototype testen we uit met één proefpersoon. Op basis van de feedback doen we een iteratieronde om te komen tot een tweede MVP. Deze wordt opnieuw getest op een handvol proefpersonen uit de doelgroep.

Pas wanneer we tevreden zijn gaat het campagnevoorstel naar de klant. Een campagne die werkt, gegarandeerd.

Benieuwd naar meer? Neem contact met ons op.

Deel dit bericht

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Blijf op de hoogte

Nieuwsgierig van aard? Blijf op de hoogte van onze bijzondere vangsten en creatieve vondsten.